Kemahiran Generik

                                                KEMAHIRAN  GENERIK.



Apa Itu Kemahiran  Generik?
 Disediakan oleh anusha.
           Menurut Kamus  Dewan, Generik didefinisikan sebagai ciri-ciri khusus yang dimiliki oleh sesuatu kelompok, golongan dan lain-lain. selain itu, kemahiran generik  dimaksudkan  dengan  kemahiran yang ada pada diri seseorang secara semulajadi atau dilatih, seperti kemahiran Interpersonal, komunikasi, menyelesaikan masalah, menggunakan idea dan teknik matematik  dan sebagainya. seorang tokoh bernama Kearns mendefinisikan kemahiran generik sebagai kemahiran - kemahiran yang boleh digunakan merentasi  sebilangan besar pekerjaan yang pelbagai besar pekerjaan yang pelbagai. kemahiran ini perlu  ada pada seseorang untuk berfungsi dengan berkesan pada kadar minima sewaktu melakukan pekerjaan mengikut kemahiran-kemahiran  khusus yang dimiliki. kemahiran ini dibincangkan di semua peringkat sama ada  di peringat rendah, menengah, mahupun Institusi Pendidikan Tinggi.


                               Istilah  Digunakan Oleh Beberapa Negara
                           

                          Sumber: National Centre for Vocational Education Research, 2003
                                   


                     
                   Terdapat juga beberapa jenis kemahiran Generik yang boleh mengaplikasi dalam   pembelajaran seseorang. Antaranya,





                 
                    Kemahiran komunikasi.

         Kemahiran komunikasi merupakan kemahiran untuk berhubung dengan orang lain. Kemahiran berkomunikasi melibatkan penggunaan beberapa kemahiran seperti pendengaran yang aktif dan kawalan nada suara. Penguasaan terhadap kemahiran ini dapat menggambarkan sebaik mana seseorang itu berkomunikasi dengan seseorang dan bagaimana pembawaan diri dalam urusan seharian yang melibatkan orang lain. Penguasaan kemahiran yang baik akan dapat membantu memajukan kerjaya seseorang. Kemahiran ini dilihat dalam beberapa aspek kemahiran seperti bukan lisan, kemahiran menyampaikan idea secara lisan dan bertulis dengan berkesan serta berkebolehan berienteraksi secara berkesan.


                            

     
Konsep Komunikasi.Disediakan oleh uma

            Guffey dan Almonte mentakrifkan maksud komunikasi adalah pemindaan maklumat dan makna daripada satu pihak (penghantar) kepada pihak yang lain (penerima). Menurut sarjana ini, dalam sesuatu proses komunikasi akan melibatkan lima langkah.



Bentuk Komunikasi.

1) Sehala – Berkomunikasi tanpa memerlukan maklumbalas.
2) Dua hala- Penerima memberi maklum balas kepada penghantar mesej.
3) Komunikasi ke atas- Maklumat dari orang bawahan kepada pihak pengurusan.
4) Komunikasi ke bawah- arahan, informasi penting.



 Elemen-eleman proses komunikasi.


Penghantar @ Pengirim
Orang yang mula mencetuakan idea untuk berkomunikasi dengan orang lain.
Enkod
Penghantar menterjemah dan memahami maksud maklumat yang dihantar oleh penghantar kepada penerima.
Saluran @ Media
Cara bagaimana mesej atau maklumat ini dihantar kepada penerima .
Dekod
Proses , mentafsir maklumat yang diterima daripada penghantar kepada maklumat yang difahami oleh penerima.
Penerima
Orang yang menerima maklumat daripada penghantar
Maklum balas
Tindak balas yang dihantar oleh penerima kepada penghantar setelah mentafsir maklumat yang diterima.
Gangguan @ Bising
Perkara yang menggangu proses komunikasi seperti bising, bahasa berbeza, kerosokan wayar telefon.
Mesej
Idea, maklumat, pendapat, cadangan dan sebagainya.


Jenis Komunikasi.


-Komunikasi lisan
-Komunikasi penulisan
-Komunikasi telekomunikasi
-Komunikasi media masa
-Komunikasi digital


Komunikasi Berkesan.


Memastikan matlamat yang ingin diasampaikan dapat diterima sepenuhnya. Pendekatan yang betul memberi impak yang lebih besar dalam komunikasi berkesan.


Kemahiran dalam komunikasi berkesan.


-Kemahiran tingkah laku
-Kemahiran menimbulkan minat orang
-Kemahiran memberi perhatian
-Kemahiran mendengar
-Kemahiran pemerhatian
-Kemahiran mengemukakan soalan
-Kemahiran membeli refleksi perasaan.
-Kemahiran membri maklum balas.


Ralat dalam Komunikasi.


PENGHANTAR
-Tidak mengambil kira siapa menerima mesej
-Mesej tidak jelas
-Andaan silap menghantar mesej.

PENERIMAAN
-Membuat andaaian sendiri bila kurang faham
-Segan bertanya apabila tidak jelas.


Hubungan dan Rintangan Komunikasi.


Halangan fizikal
Halangan fizikal ialah halangan yang berkaitan dengan kebisingan.
Halangan Psikologikal
Terjemah maklumat sebagai ancaman & bertindakbalas supaya maklumat tidak diterima dengan betul.
Halangan sosiologikal
Halangan berkaitan social seperti budaya, perbezaan umur, taraf hidup & latar belakang kehidupan seseorang.
Halangan semantik
Halangan berkaitan dengan bahasa iaitu satu perkataan kadangkala mempunyai banyak makna.

                         



                     Kemahiran Menyelesaikan Masalah. 
                                                                      Disediakan oleh Anusha.


               Kemahiran menyelesaikan masalah merupakan satu proses mentel untuk menghadapi halangan  atau  rintangan terhadap  sesebuah tujuan. Kejayaan menyelesaikan masalah boleh  membawa keseronokan. Penyelesaian  terbaik adalah mengambil kira kesan akibatnya. Objektif penyelesaian masalah untuk mendapat  penyelesaian terbaik. Ia juga perlu ada beberapa pilihan  dan  mempertimbangkan  kesan  akibatnya.Terdapat beberapa jenis masalah.Antaranya, masalah  berstruktur iaitu masalah yang jelas dan maklumat yang  lengkap. Keduanya, masalah tidak berstruktur  iaitu masalah yang kabur, tidak berstruktur  dan penyelesaian mungkin tidak tersusun.

                 Apakah langkah-langkah untuk menyelesaikan masalah? Di sini ada langkahnya
                            →Mengenalpasti masalah. 
                            →Memahami masalah.
                            →Meneroka  pilihan – pilihan penyelesaian.
                            →Meninjau kesan akibat pilihan .
                            →Memilih penyelesaian masalah yang terbaik.
                            →Melaksanakan penyelesaian.
                            →Menilai keputusan                            

            Untuk semua masalah akan mendapat banyak penyelesaian.kaedah penyelesaian masalah ada banyak juga. Antara kaedah-kaedahnya ialah kaedah Inkuiri, kaedah sumbangsaran, kaedah perbincangan, kaedah sintetik.


  Kaedah  Inkuiri.


                  kaedah ini merupakan satu proses penemuan sumber, maklumat dan data.Ia adalah teknik penyoalan  untuk kumpul  maklumat.


Kaedah  Sumbangsaran.

            kaedah dilakukan secara kumpulan dan hasilkan idea  berdasarkan fakta yang  relavan. 
  
 Kaedah  Perbincangan.
        kaedah ini merupakan aktiviti menilai idea.Idea yang dipilih dapat ditentukan dan dapat memilih idea yang berkualiti.

Kaedah sinetik.
         kaedah ini menggunkkan teknik persamaan dan dapat menghubungkan sesuatu yang berbeza dalam kelompok yang sama.

                semasa kita cuba menyelesaikan masalah kemungkinan kita akan mengalami halangan.halangan pertamanya adalah tiada gambaran jelas tentang situasi.Iaitu tidak dapat mengkonsepkan situasi masalah itu.keduanya, kekangan masa menyebabkan masalah itu diselesai dalam jangka masa yang lewat.ketiganya, terdapat bilangan butiran yang besar.selain itu, gangguan daripada maklumat yang tiada kaitan.kelimanya,cara pemikiran yang sukar berganjak dari  keadaan biasa.


                        Terdapat  alat-alat penyelesaian  masalah seperti peta minda dan pengurusan grafik.Peta minda merupakan alat mengubah tersirat kepada tersurat.Aktiviti merangka, merekod, dan merancang.Jika kita menggunakanya dapat membuat persembahan grafik.Alat keduanya ialah pengurusan grafik.Ia terdapat dalam bentuk ilustrasi.Dapat menguruskan cara dan  gaya pemikiran.Dapat mengambarkan  mudah tentang idea.


                          
 FAEDAH KEMAHIRAN MENYELESAIKAN    MASALAH.

           ⇒Boleh menyelesaikan masalah  secara rasional dan objektif. 
     ⇒Mengamalkan proses penyelesaian masalah yang sistematik.  
     ⇒Membantu meningkatkan kemahiran berfikir kritis dan kreatif.
.          ⇒Meningkatkan  keyakinan diri dalam menghadapi dan menyelesaikan masalah.
           
 


KEMAHIRAN MERANCANG DAN MENGELOLA AKTIVITI. 
Disediakan oleh Darshini


                       Kemahiran merancang dan mengelola aktiviti  dikaitkan dengan empat teknik penting yang dikenali dengan singkatan POLC. Empat komponen ini mempunyai maksud tersendiri. Antaranya ialah merancang (P – Planning), Mengelola (Organizing - O), Memimpin (Leading – L) dan Mengawal (Controlling – C). Merujuk kepada ( Kamus Dewan 2007 ) sesuatu aktiviti haruslah dirancang dan disusun secara teratur dan rapi agar dapat mencapai kejayaan dalam sesuatu organisasi. Kemahiran merancang dan mengelola aktiviti amat penting diketahui, difahami dan seterusnya diaplikasi dalam melaksanakan sesuatu aktiviti. Dalam melakukan sebarang tugasan, kemahiran merancang dan mengelola aktiviti dilihat sebagai keperluan asas dalam menjamin keberkesanan dan kejayaan bagi sesuatu organisasi. Dalam blog saya,, kemahiran ini dilihat sebagai salah satu elemen yang sangat penting bagi setiap individu sama ada sebagai pelajar atau pengurus di sesebuah organisasi. Kemahiran ini juga juga diketahui sebagai pentas bagi seorang pengurus majlis atau tugasan untuk mengendalikan program-program yang dilaksanakan di organisasi. Segala aktiviti yang kita ingin menjalankan boleh diteruskan dengan menggunakan kemahiran merancang atau mengelola aktiviti. Kemahiran tersebut amat membantu kita untuk melaksanakan sesuatu program dengan lebih lancar agar dapat mencapai kejayaan.
                                                  

      
           

KEMAHIRAN BEKERJA DENGAN ORANG LAIN DALAM KUMPULAN.


Kerja berkumpulan boleh juga dikenali sebagai “Team Work”. Dengan bekerja dalam sesuatu kumpulan, serta beretika dalam pekerjaan, seseorang itu dapat atau lebih mudah untuk memenuhi keperluan sosial dan psikologikal agar dapat mencapai matlamat hidup. Organisasi di zaman moden ini beroperasi untuk menerusi pelbagai jenis kumpulan kerja. Ada juga pelbagai kumpulan yang dibentuk khusus untuk menyelesaikan masalah, perangkaan dan  membuat perancangan, menyeleraskan kerja, mencari idea baru dan seterusnya.

         Kemahiran bekerja dengan orang lain dalam kumpulan ataupun berpasukan sangat digalakkan agar dapat meringankan sesuatu kerja yang berat. Terdapat juga banyak kemahiran kerja berkumpulan yang perlu diambil kira seperti cara berkomunikasi antara ahli kumpulan, membuat keputusan secara beramai-ramai, mengendalikan konflik, membina sesuatu dengan lebih kreatif dan inovatif, kepemimpinan, memotivasikan, membuat penilaian, memberi ganjaran, serta lain-lain lagi. Sebagai seorang ketua kumpulan ataupun ahli kumpulan, kita haruslah menghormati pandangan ahli yang lain agar dapat mengelakkan diri daripada pertelingkahan dan perselisihan faham demi menjalinkan hubungan yang baik di dalam kalangannya.


     KEMAHIRAN TEKNOLOGI MAKLUMAT.
       Disediakan oleh uma.


- Pelbagai takrifan telah diberikan tentang teknologi maklumat. Salah satunya menurut Senn (1998),  teknologi maklumat adalah gabungan ketiga-tiga komponen komputer, komunikasi dan tahu-guna.
- Menurut beliau lagi ia mencipta peluang kepada manusia dan organisasi untuk lebih produktif, berkesan dan umumnya berjaya. Oleh itu, logiknya, ketiga-tiga komponen ini tidak boleh dipisahkan apabila berbicara tentang teknologi maklumat.
- Komputer tanpa pengetahuan untuk menggunakannya dengan bijak tentulah tidak boleh dianggap sebagai satu teknologi yang berkesan.

- Seterusnya, jika pengetahuan   untuk menggunakan komputer ada tetapi  tanpa kebolehan untuk menyebarkan maklumat untuk berkomunikasi tentu tidak membawa banyak impak terhadap proses globalisasi yang sering diperkatakan kini.
 - Dengan itu, umumnya, seperti yang dirangkumi oleh A.Razak et al (2000),  teknologi maklumat ialah satu alat utama dalam era meklumat yang digunakan untuk mencapai, menyimpan dan menyebarkan maklumat terutama maklumat yang berbentuk digital.
- Selain itu, menurut Paisley dan Chen (1982)  dipetik daripada Brown  (1997),  maklumat boleh dikatakan sebagai sesuatu yang memberi kesan kepada cara seseorang berfikir. 

Kepentingan Menguasai Kemahiran Teknologi Maklumat (ICT)…

1)    Perubahan ICT akan memberikan cabaran besar terhadap profesion kepelajaran.

2)    Pencarian maklumat melalui internet merupakan aset yang akan dapat menjayakan pendidikan pada masa hadapan.

3)    Dapat menjimatkan masa samasa mencari maklumat

4)    Berupaya meningkatkan kefahaman dan penguasaan pelajar terhadap pelajaran.

5)    Memberi peluang pembelajaran yang sama kepada semua pelajar yang pelbagai keupayaan.

6)    Membolehkan pembelajaran bersendiri (individualise learning).

7)    Membolehkan pelajar mengakses maklumat yang sukar diperolehi

8)    Membolehkan pelajar mengumpul maklumat yang perlukan masa yang lama atau terlalu mahal untuk diperoleh.

9)    Mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan dan mencabar

10) Membolehkan pelajar mencuba atau melaksana eksperimen yang sukar, terlalu mahal, mustahil atau bahaya untuk dilaksana dengan cara biasa.

11) Meningkat daya kreativiti dan imaginasi pelajar.

12) Memberi peluang kepada pelajar belajar secara berkesan dengan bimbingan yang minimum.




Pendapat tokoh- tokoh berkaitan

kemahiran teknologi maklumat.



1)    Chakrabarty (1979),  menjelaskan bahawa literasi komputer membawa maksud mempelajari cara menggunakan sesuatu perisian mikrokomputer dan peranti-perantinya yang dapat menghasilkan sesuatu melalui penggunaan computer

2)    Dologite (1987),  menyatakan literasi membawa maksud yang agak mudah, iaitu tahap pengetahuan dan kebolehan seseorang itu menggunakan komputer.

3)    Hunter (1987), dalam kajiannya yang menyatakan literasi komputer sebagai kemahiran seseorang individu menggunakan komputer sebagai sebuah alat yang disesuaikan kepada situasi hidup harian yang membolehkannya berfungsi dalam masyarakat yang berasaskan maklumat.

4)    Ngan (1994)  menyatakan bahawa literasi komputer membawa maksud yang lebih luas bukan sahaja konsep dalam kesedaran tetapi juga pengalaman dan pengendalian komputer.











Comments